Vancouver 46:s. Vancouver on rankattu tanskalaisten tekemässä pyöräilytutkimuksessa 46. pyöräily-ystävällisimmäksi kaupungiksi maailmassa. Tutkimuksen kärjessä loistavat tietenkin tutut Kööpenhamina ja Amsterdam. Täältä päin maailmaa 20. parhaan joukkoon ovat päässeet vain Minneapolis ja Montréal (tutkimuksessa oli mukana yli 600 000 asukkaan kaupungit). Erään bloggaajan mukaan pyöräilykokemus Vancouverin downtownissa oli kuitenkin jopa Kööpenhaminan luokkaa (ko. bloggauksessa muuten enemmänkin mielenkiintoista tietoa Vancouverin pyöräilyolosuhteista hyvien kuvien kera).
Kehitystä. Pyöräilyn eteen on täällä tehty viime vuosina paljon työtä. Se on esillä myös Vancouverin metropolialueen liikennestrategioissa, joiden rahoittamismallia koskeva äänestys päättyi viime viikolla (ks. aiempi blogini!). Viime vuoden lopulla julkaistussa "Regional Transportation Investments" -visioraportissa esitetään seudulle uusia pyöräteitä 2700 km, joista 300 km liikenteestä erotettuja. Vuosittain tämä vaatisi seudulla noin 13 miljoonan dollarin (eli noin 10 miljoonan euron) investoinnit pyöräilyyn. Pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen käyttäjien nykyinen 25 prosentin osuus halutaan kasvattaa vuoteen 2045 mennessä lähes 40 prosentiin. Pelkän pyöräilyn osuus kulkutavasta on tällä hetkellä viitisen prosenttia. Joissakin kaupunginosissa, kuten Kitsilanossa, pyöräilyn prosenttiosuus on noussut jo kuitenkin toisellekymmenelle. Ja sitten taas täällä Surreyssä (ja todennäköisesti muissakin "kehyskunnissa") pyöräilijoitä on enää parisen prosenttia.
Vancouverin downtownin erotetut pyörätiet.
Lahde: http://vancouver.ca/streets-transportation/separated-bicycle-lanes.aspx.
Lahde: http://vancouver.ca/streets-transportation/separated-bicycle-lanes.aspx.
Mistä kiikastaa. Lehtien perusteella asioita, joihin tulisi itse pyöräteiden rakentamisen lisäksi panostaa ovat pyöräpysäköinti, kaupunkipyörät sekä valistustyö. Viimeisimmässä on tapahtunut edistystä, josta yhtenä todisteena mm. toukokuun lopulla järjestetyn "Bike to Work" -viikon osallistumisprosentin 45 prosentin kasvu viime vuoteen verrattuna. Yhden artikkelin mukaan pyöräilykulttuurin murros näkyy myös siinä, että katukuvassa on alkanut näkyä yhä enemmän erilaisia pyöriä, kuten lastipyöriä.
Politiikkaa. Poliittisesti pyöräily on aiheuttanut ristiriitojakin, kun sen edistäminen on nähty vain autoilijoiden sortamisena - eli lienet tuttua pyöräilyn kehittäjille missä päin maailmaa tahansa! Tällä viikolla on uutisissa ollut juttua Burrard Streetin sillan kunnostamisesta siten, että yksi autokaista poistettaisiin ja sen tilalle tulisi lisää tilaa pyöräilijoille ja kävelijöille. Sen nykyinen pyöräkaista on yksi Vancouverin vilkkaimmista (195 000 pyöräilijää viime heinäkuussa). Yksi kaupunginvaltuutettu ja jotkut asukkaatkin ovat esittäneet epäilynsä autoilun vaikeutumisesta, koko suunnitelman järkevyydestä, ja suunnitelmaan liittyen ollaan järjestämässä monenlaisia kyselyjä asukkaille.
Metro-lehden artikkeli pyöräpysäkoinnistä.
Oma kokemus. Vuokrasimme yhtenä viikonloppuna pyörät, kuten monet muutkin turistit ja ilmeisesti paikallisetkin tekevät, ja pyöräilimme Stanley Parkin ympäri, Seawallia pitkin. Reitti oli loistava (kiersi yhden suuntaisena vastapäivään, ja jos joku pyöräili eri suuntaan, siitä kyllä heti tuli huomautuksia). Maisemat ovat reitiltä hienot ja maasto tasaista - lapsetkin hurauttivat tämän n. 10 kilometrin lenkin helposti. Kyseessä on siis puhtaasti virkistysreitti pyöräillen, kyseistä reittiä ei pysty hyödyntämään edes osin esim. työmatkapyöräilyyn. Sen sijaan hyötypyöräilyyn käytetyn Stanley Parkin läpi kulkevan Highway 99:n varren pyöräteiden parantamista on suunniteltu, ja se on tarkoitus toteuttaa tänä vuonna.
Pienimmäiseni Seawallin pyörätiellä.
Juhannusmenovinkki. Täällä Vancouverissa järjestetään juhannuksena mielenkiintoinen "cyclehack" -tapahtuma (jättänen sen kuitenkin väliin, ihan perhesyistä). Tempauksia ja kampanjoita pyöräilyn edistäjille tunnutaan täällä järjestettävän siis lähes Jyväskylän pyöräilyseuran malliin. Ja Vancouverin matkaa suunnitteleville kaupungin pyöräopas loytyy täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti