Liikenneäänestys. Käynnissä oleva kansanäänestys päättyy tämän viikon perjantaina. Joka puolella on isoja mainoksia, "Vote YES". Mm. Surreyn kaupunki, ja lukuisat muut tahot, kampanjoivat äänestystuloksen puolesta. Äänestykseen voivat ottaa osaa Vancouverin metropolialueella asuvat täysi-ikäiset, rekisteröityneet äänestäjät. Kyse äänestyksessä on siitä, hyväksyvätkö äänestäjät ajatellun uuden veron, jolla suunnitellut parannukset joukkoliikenteeseen sekä teihin tultaisiin rahoittamaan.
Äänestäjän tehtävä vaikuttaa yksinkertaiselta: valita joko Kyllä tai Ei.
Parannustoimet. Verolla on tarkoitus toteuttaa mm. uusien nopeiden bussilinjojen toteuttamista, parantaa SkyTrainin ym. joukkoliikenteen palvelutasoa, ylläpitää alueen pääteitä, rakentaa uusi silta, rakentaa uusia light rail-joukkoliikenneyhteyksiä sekä Surreyhyn että Vancouverin kaupunkiin sekä parantaa kävelyn ja pyöräilyn verkostoja.
Surreyn kampanja. Surreyn kannalta ehdotetut parannukset toisivat paljon hyvää, sen näkee katsomalla karttaa ehdotetuista toimenpiteistä. Kaupunki on laskenut, että 45 %:ia ehdotetuista toimenpiteistä hyödyntävät välittömasti Surreytä. Surreyssä odotetaan maankäytön lähtevän nousukiitoon mm. uusien light rail -linjojen yhdistämillä alueilla, kuten Newtonissa. Osallistuin yhteen Newtonin alueen suunnittelupalaveriin, jossa tavoitteena on tiivistää kyseistä aluekeskusta tulevan light rail -terminaalialueen ympärillä. Vaikutelmaksi jäi, että Surreyssä asennoidutaan siten, että vaalien tulos on "Yes". Kaupunki kampanjoi näyttävästi Yes-äänten puolesta, itsekin olin viime viikolla jäädä jalkoihin töista lähtiessäni, kun pormestarin kampanjatilaisuus oli aluillaan kaupungintalon aulassa.
Yes-kampanjamateriaalia toimiston jääkaapin ovessa :)
Hyödyt. Itselle hieman pistää silmään, että ensimmäisenä hyötylistassa on tuotu esille autoilijat. Toisaalta sen ymmärrän, kun muutaman viikon kokemuksella olen konkreettisesti havainnut, että yksityisautoilu on hyvin vahvassa asemassa Surreyssä, eikä joukkoliikenteen tai pyöräilyn kulkutapaosuudet ole tilastollisestikaan kovin korkeat. Eräässä tyopajassa kuulin, että surreyläisistä vain 2 %:ia pyöräilee... (Vancouverin kaupungin puolella kävelijät, pyöräilijät ja joukkoliikenteen käyttäjät kattavat jo n. 50 prosenttia liikkujista)
PARKit. Toisessa käynnissä olevassa äänestyksessä on edelliseen verrattuna kyse huomattavasti pienemmistä rahoista. Se on kuitenkin maisema-arkkitehdin näkökulmasta hyvin mielenkiintoinen. Kyseessä on kolmatta kertaa järjestetty suunnittelukilpailu, jonka tavoitteena on muuttaa vähemmän miellyttäviä kaupunkitiloja (kuten parkkipaikkoja) väliaikaisiksi pop-up -puistoiksi. Tämän vuoden kilpailun teemana oli pianokaksikko (Duelling Pianos), eli kilpailun lähtökohtana oli sijoittaa kohdealueelle kaksi pianoa. Tarkoituksena on luoda alue, joka houkuttelee esiintymään, musisoimaan ja viihtymään.
Kilpailu. Kilpailualue on Surreyn keskustassa, Skytrain-aseman alla sijaitseva palanen liikenneympäristöä. Kyseinen alue ei tällä hetkellä hivele mitenkään silmää, joten PARKit tuo siihen varmasti parannuksen. Kilpailun idea on, että paras idea toteutetaan tänä kesänä, kuten on tehty jo kahtena edellisenäkin vuotena. Voittanut kilpailijaryhmä saa 15000 dollaria ideansa toteutukseen.
Kilpailutöiden näyttely kirjastossa.
Äänestys. Kilpailutyöt olivat esillä kaupungin kirjastossa, jossa itsekin niihin tutustuin. Ne on nähtävissä myös Facebookissa. Joukossa oli hyviä ehdotuksia, ja itseeni teki suurimman vaikutuksen ehdotus nimeltä "Pantone". Sen muotokieli on mielestäni omintakeisin ja vahvin, ja ilmeisesti akustiikkaakin on mietitty. Pidin myös ehdotuksesta nimeltään "Two and the half piano park". Voittaja taitaa kuitenkin olla "See a play" -niminen ehdotus, mikäli Facebook-tykkäykset ratkaisevat äänestyksen. Se jää nähtäväksi!
Oma suosikkini on ehdotus nimeltaan Pantone.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti